Menu:


Artyku造


Start
Recenzje
Historia
Projekty
Portrety
Featuringi
Dyskografia
Artyku造
Wiadomo軼i
Zdj璚ia
Tapety
Teksty
Mp3
Wideo
Download
Subskrypcja
Ksi璕a Go軼i
Forum
Linki
Konkurs
Autor




PROJEKTOR: O Lansie W Hip-Hopie, Nartosankach I Ch這dnym υkciu Mamy Mi這sza...
Piotr Tarasewicz, 2006.04.14

Kilka dni temu rozmawiali鄉y z Puq'iem, Minixem, Mi這szem i Fokusem. Tutaj znajdziecie zapis tej rozmowy.

Forma wywiadu jest nastepuj帷a - my rzucamy has豉 wy je rozwiajacie. Pierwsze z nich to "polski hip-hop"...
Fokus: Nie wiem, nie s逝cham.
Mi這sz: No okazyjnie. Du穎 dziwnych rzeczy niepotrzebnych i bardzo ma這 r騜norodnych.

Na przyk豉d?
Mi這sz: Na przyk豉d niepotrzebne rzeczy? No to s te niepotrzebne. Nie b璠 wymienia bo jeszcze mnie zastrzel (鄉iech).

Czyli co, nie s逝chacie w og鏊e hip-hopu?
Mi這sz: Polskiego? Nie, ja tylko sprawdzam p造ty i odstawiam je na p馧ki. Rzadko kiedy mi si co podoba tak naprawd.

A co ci si ostatnio spodoba這?
Mi這sz: Z polskiego hip-hopu? Ego, bardzo dobra p造ta i Fisz. Co si wam podoba這?
Minix: Ego.
Puq: No Ego.
Minix: Ego, taki zesp馧, o kt鏎ym nikt nie s造sza.
Mi這sz: Taki zesp馧 Projektor nagra zajebist p造t (鄉iech).

A co s康zicie o tym, 瞠 polska scena hip-hopowa, z mojego punktu widzenia, czyli osoby wychowanej na rocku, coraz bardziej si rozmydla. Ludzie chc przekaza coraz mniej konkretnych tre軼i a coraz wi璚ej jest historii o niczym do nikogo w zasdzie nie adresowanych. W zasadzie jest to taki nieustanny autolans. Lansuj si przez utw鏎, potem przez nast瘼ny utw鏎, a potem jeszcze przez nast瘼ny.
Puq: Dzieje si po prostu mniej wi璚ej to samo co w Stanach.
Fokus: Je瞠li nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieni康ze.
Mi這sz: Najpro軼iej jest zrobi najpro軼iej i na tym zarobi. A 瞠 takie jest spo貫cze雟two, 瞠 豉pie za szybko pewne rzeczy i si tym jara to znale潭 nisz i zgra g闚no na tracki i potem to g闚no sprzedawa a ludzie si tym g闚nem jaraj to jest ju ich sprawa. Jest ma這 oryginalnych rzeczy. Niech tak robi, wtedy jest przynajmniej miejsce dla innych, kt鏎zy maj szans zas造n望 albo pokaza si z tej strony, 瞠 mog do tego podej嗆 w spos鏏 odwa積iejszy i dojrzalszy.

Szo豚iznes...
Fokus: Zr鏏my tutaj...
Mi這sz: Shooooowbiznes. Minix, powied co o szo豚iznesie.
Minix: Jasne, ja to mog najwi璚ej na ten temat powiedzie.

Istniej w og鏊e co takiego jak szo豚iznes w Polsce?
Fokus: No na pewno istenieje.
Puq: Wsz璠zie istenieje.
Mi這sz: Taki najgorszy.
Fokus: Ale trudno powiedzie w jakim stopniu nas to dotyczy.
Mi這sz: Im dalej od tego tym lepiej. Najmniejszym kosztem si w to wkr璚a i jak najmniej tym 篡. Im wi璚ej tym tego tym gorzej.

Czyli nie czujecie si cz窷ci polskiego szo豚iznesu?
Mi這sz: Nieee.
Puq: To jest mniej wi璚ej tak jak gada貫. Jak jaki raper poczuje ju szo豚iznes, to w 70-80 procentach takich przypadk闚, to si ko鎍zy tak, 瞠 powstaj kawa趾i o niczym. Wiedz wtedy po prostu jak uderzy 瞠by zarobi.
Mi這sz: Trzaskaj p造ty po 13 numer闚, tylko po to 瞠by wysz豉, bezsensownie i bez serca. Powielacze, jeden za drugim. To jest sze嗆 p造t, kt鏎e maj tych samych 13 kawa趾闚, po prostu inaczej zrobionych.

Muzyka jest dla mnie...
Fokus: Wszystkim.
Puq: W tym momencie wszystkim.
Mi這sz: Wszystko co jest wok馧 muzyki to jest obok niej. Muzyka wszystko klei tak naprawd.

Scena pozwala mi na...
Fokus: Dziwne sformu這wanie

Scena, w sensie grasz koncert i jeste na scenie...
Mi這sz: Ahaaaa. Zrobi z siebie idiot (鄉iech). To jest najlepsze wyj軼ie. Nie no fajnie, wiadomo kontakt z ludzmi.
Minix: Pokaza co ludziom, pokaza swoje umiej皻no軼i, bawi si z nimi.
Mi這sz: Pokrzycze troch po nich. Poprzeklina przy ludziach.
Puq: Na scenie si mo積a fajnie wy篡. Nie zrobisz tego w studiu. W studiu si bardziej zastanawiasz jak to ugry潭, jak zrobi 瞠by by這 豉dnie, a na scenie ju robisz wszystko po swojemu. Jeszcze par fajnych dopalaczy i...
Mi這sz: No... (鄉iech).
Puq: I si wy篡wasz.

M鏬豚y rozwin望 temat dopalaczy?
Puq: No wiadomo, piwko - jedno, drugie. Nie za du穎 bo potem si r騜nie gra.
Mi這sz: Nie no, dobrze si gra.
Puq: Znaczy si tobie.
Mi這sz: (鄉iech)
Minix: Szczeg鏊nie jak si oblejesz.
Mi這sz: A potem s takie zdj璚ia - plamy mam, chodz dziwnie, mikrofony mi spadaj. Nie no scena jest najlepsza. Po to si chyba to robi. Robimy p造t po to, 瞠by j potem "酥iewa na scenie".

A co by軼ie powiedzieli o publiczo軼i w Polsce?
Fokus: Jest rewelacyjna.
Mi這sz: To te zale篡...
Fokus: Jest badzo du穎 czynnik闚, kt鏎e si sk豉daj na dobry koncert albo na z造, ale zasadzniczo ludzie s bardzo fajnie, 篡wio這wo nastawieni. Zawsze i wsz璠zie.
Mi這sz: G堯wnie na 奸御ku. Tam jest niemo磧iwie.

A s miejsca gdzie ludzie s zblazowani?
Puq: Je瞠li na koncert nie przychodz ludzie przypadkowi to jest fajnie. Inaczej to wygl康a jak jest koncert z lud幟i z przypadku. Bo i takie si zdarzaj.
Fokus: Chyba, 瞠 to s plenery.
Mi這sz: No, dok豉dnie. Ale wi瘯szo嗆 koncert闚 w Polsce jst spoko, naprawd.
Puq: Nie wiemy jak na zachodzie. Mo瞠 kiedy si dowiemy.

Jakie ciekawe historie zwi您ane z koncertami - 鄉ieszne lub smutne?
Mi這sz: Ja ci kr璚...
Fokus: Raczej na afterkach...
Mi這sz: Mi si zdarzaj na ka盥ym (鄉iech).

Mo瞠sz co przytoczy?
Mi這sz: Nie no na ka盥ym koncercie jest ekstra. Mamy taki sk豉d ludzi, kt鏎zy z nami je盥z, 瞠 nigdy nie jest tak, 瞠 przychodzimy i traktujemy to jako jaki odg鏎ny artyzm, 瞠 wchodzimy do klubu dopiero jak jeste鄉y gotowi do grania, 瞠 odstawiamy jakies "ammmmm" (tu odsylamy do plik闚 video). Wchodzimy do klubu, bawimy si i jak przychodzi ten moment 瞠by pojawi si przed tymi lud幟i i si z nimi troch pobawi nie na parkiecie tylko w zale積o軼i publiczno嗆 - raper, to jest szale雟two. Zawsze jest ciekawie, zawsze mamy ze sob ekip najbli窺zych ludzi, kt鏎y to robi si tym jaraj. I ten koncert trwa dla nas o wiele, wiele d逝瞠j, to nie jest tylko sam wyst瘼 tylko ca豉 jazda, tam i z powrotem, same ciekawe rzeczy powstaj. Zawody w busikach.

Zawody w czym?
Mi這sz: W wiszeniu na palcach (鄉iech), najg逝psze s這wa, z nud闚 si r騜ne dziwne rzeczy robi.

Najg逝psze s這wo jakie wymy郵ili軼ie?
Mi這sz: Nartosanki (鄉iech). No jeszcze "pacha" jest g逝pim s這wem. Co tam jeszcze by這, nie?
Fokus: Wiaderko (鄉iech).

Wiaderko w jakim kontek軼ie?
Mi這sz: Po prostu - nartosanki, pacha i wiaderko.
Fokus: Na zasadzie drewnianych i metalowych s堯w.
(鄉iech)
Minix: A co do smutnych akcji, to te zdarzaj si przede wszystkim z akustykami.

W豉郾ie, a co trzeba w Polsce zrobi, 瞠by koncert by nie tylko fajn interakcj mi璠zy widzami i wami ale 瞠by koncert by naprawd dobry?
Mi這sz: Mie bro (鄉iech).
Minix: Teraz si ju na ogo zdarza, 瞠 kluby kupuj fajny sprz皻, kt鏎y jest naprawd dobry ale je瞠li chodzi o spraw akustyka i organizacj to....
Mi這sz: Szczeg鏊nie je郵i chodzi o Minixa, on jest beatboxerem, to tym bardziej potrzebuje tego kontaktu z akustykiem, 瞠by ten mu mikrofon dobrze dostroi, 瞠by wszystko dobrze brzmia這.
Minix: Starmy si niekiedy sami kszta販i i podchodzi do akustyka 瞠by z nim porozmawia i czasem samemu to zrobi.
Fokus: Przede wszystkim wa積e jest to, 瞠by wszysy zainteresowani, kt鏎zy zajmuj si innymi kwestiami koncertu - organizatorzy, menad瞠rowie, bar itd, byli zadowoleni. To te si wi捫e z finansami - 瞠by ka盥y zosta op豉cony. Cz瘰to si dzieje tak, 瞠 najwa積iszja ekipa dostaje pieni康ze a inne ekpiy nie, mimo, 瞠 mia造 obiecane, 瞠 dostan. Wtedy nie mo積a si fajnie bawi.
Mi這sz: Wtedy si zaczynaj kwasy.

I co w takich sytuacjach robicie?
Mi這sz: Bierzemy pieni康ze i spadamy (鄉iech). Nieee, no nic nie mo瞠my zrobi bo to nie od nas zale篡.

Jak wygl康a t逝maczenie kolesiowi w klubie, kt鏎y wcze郾iej zrobi 20 koncet闚 grupy D瞠m, 16 Lady Pand, 10 T.Love, 瞠by dobrze ustawi wszystko pod beatbotx.
Fokus: M闚i mu si na przyk豉d 瞠by bardziej podkr璚i basy, bo te w tym wypadku musz by badziej dynamiczne.

Ale chodzi mi o to czy on potrafi to zrobi?
Fokus: Je瞠li jest z nim jaki kontakt, je瞠li m闚i si co do mikrofonu i ta osoba to robi, to wtedy jest z nim kontakt, je瞠li on tego nie robi, to wtedy si starasz jako do niego dotrze.
Mi這sz: Czasem jest tak, 瞠 cz這wiek nie jest na to przygotowany.
Fokus: Na przyk豉d wajh powinnien podci庵n望, nie?
Mi這sz: Nie przygotowa si bo nie rozumie, 瞠 to ma chodzi g這郾iej i my郵i, 瞠 to powinno jak wokal chodzi. Tak przyk豉dowo. Albo jazdy jakie z sidikami - nie potrafi zrozumie rozmieszczenia sprz皻u na scenie. Nie rozumiej tego, 瞠 oni nie mog mie sidika przy sobie tylko musi go mie nasz dj. To ju jest najgorsze.

Trzy nazwy - Straho Instrumentals, Mira i Projektor - co one tak do ko鎍a znacz, bo promocja p造ty by豉 na tyle tajemnicza, 瞠 chyba nie wszyscy do ko鎍a poj瘭i.
Puq: Straho Instrumental to wiadomo Rahim, kt鏎y robi bity. Tak si podpisuje od dawna jako producent muzyczny.
Mi這sz: Mira to jest tytu naszej plyty i nazwa kt鏎 篡jemy od pewnego czasu. A Projektor, to jest nasza nazwa, kt鏎 篡jemy jeszcze d逝瞠j i dzia豉my w takiej ekpie.

Ja mam takie pytanie, chcia豚ym, 瞠by軼ie wbrew pozorom odpowiedzieli na nie powa積ie: jak t逝maczycie rodzinie czym si zajmujecie?
Mi這sz: Z mojej strony, w sumie nasze rodziny mog powiedzie, bo znam ich wszytkich, nie znam jedynie rodziny Fokusa, wszyscy wiedz czym si zajmujemy i nas wspieraj. Moi rodzice mnie ogromnie wspieraj. Mama Miniego przecie zawsze te jest za nami - p造t ledwo dosta豉 a przes逝cha豉 ca陰.

Nie by這 takiej bariery mentalne typu zorzumie, nawet nie tylko muzyk ale kultur, wej軼ie w ca造 ten 鈍iat. Wiadomo, 瞠 to nie jest takie proste?
Minix: Na pewno tak by這 ale to w takich latach pocz徠kowych - dziewi璠ziesi徠y kt鏎y rok, chodzenie w szerokich portkach, wtedy si dziwili o co w tym chodzi...
Fokus: Tym bardziej, 瞠 nie jest trudno to wszystko wyt逝maczy, bo s tego jakie efekty fizyczne, w sensie 瞠 p造t mo積a przynie嗆 do domu i powiedzie "to w豉郾ie nagra貫m". I staremu si puszcza jakie takie rzeczy, tak wi璚 oni wiedz o co chodzi.

Krytytuj? Wchodz w polemiki? M闚i otwarcie co si im podoba a co nie?
Mi這sz: Moja mama zawsze tak gada, ale ona z regu造 jakies dziwne jazdy ma wi璚 j szybko uciszam, a ojciec konkretnie podchodzi bo te si wychowa na kupie konkretniej muzyki i we mnie te t muzyk jako przemyci. Czasami o tym gadamy, o tym co ja robi, podrzuca jakie pomys造, ja w sumie muzyk coraz mniej si zajmuj, teraz g堯wnie pisaniem tekst闚 ale czasami ma dobre pomsy造. Co podrzuci, pos逝cha, oceni i naprawd zna si na tym. Podchodzi do tego jak do kolejnego gatunku, kt鏎y ma okazj poznawa. Najbardziej lubi zachodni scen i potrafi nawet czasem podkrada mi p造ty. A moja mama p造t Fokusa i Rahima - Pokahontaz w samochodzie ma za豉dowan ca造 czas - furga non stop.

To musi by fajny obrazek na skrzy穎waniu - otwarte okno i ...
Mi這sz: Ch這dny 這kie, rozumiesz, lans, 43 na karku i jedzie... Czes豉w Lans!

Rozmawiali: Marcin Cicho雟ki i Piotr Tarasewicz
Wywiad przeprowadzono 12 kwietnia 2006 roku na Jelonakch w Warszawie.



All rights reserved. Wszelkie prawa zastrze穎ne. © 2002 serwis www.pfk.one.pl